U Čapljini otkrivena obnovljena spomen ploča u čast poginulom austrougarskom pilotu Teodatu Andriću (1875.-1913.)
Danas je u krugu tvrtke Granum u Tasovčićima, gradsko područje Čapljine otkrivena obnovljena spomen ploče u čast je poginulom austrougarskom pilotu Teodatu Andriću (1875.-1913.), prvom zapovjedniku zrakoplovne baze u Mostaru i prvoj zrakoplovnoj žrtvi u Bosni i Hercegovini.
Ceremonija je održana na otvorenom prostoru uz poštivanje higijensko-epidemioloških mjera.
Organizator današnje ceremonije je Udruga za zaštitu fortifikacija „Werk“ iz Mostara, uz pokroviteljstvo Grada Čapljine.
Otkrivanju obnovljene spomen ploče nazočili su uz domaće i inozemni dužnosnici, pripadnici prve pješačke gardijske pukovnije i pripadnici OS BiH, predstavnici veleposlanstva Republike Austrije, počasni konzul republike Italije u BiH Goran Grbović te Ured vojnog atašea Republike Austrije u BiH brigadir Erich Simburger.
Tom prilikom gradonačelnik grada Čapljine dr. Smiljan Vidić je kazao: „Okupili smo se na istom mjestu nakon 106 godina kako bi odali počast poginulom pilotu Teodatu Andriću. 17.5.1914. upriličeno je svečano otkrivanje spomenika koji stoji ovdje i danas, a među okupljenima su bili građani i dužnosnici Čapljine, Mostara, Stoca, vojni dužnosnici i svi drugi zainteresirani. Zub vremena je u međuvremenu oštetio natpis na spomen ploči i Grad Čapljina je prepoznala povijesnu i kulturološku vrijednost ovog mjesta i događaja te smo odlučili sudjelovati u projektu obnavljanja.” Također je kazao kako su počeci zrakoplovstva Austrougarske monarhije na ovim terenima u to vrijeme bili namijenjeni samo za najbolje i najhrabrije te kako njihove žrtve nisu uzaludne jer se na njihovim tragedijama gradilo zrakoplovstvo kakvo danas poznajemo.
Vidić je istakao: “Danas je na nama da znamo svoju prošlost, odgajamo djecu u europskom duhu, držimo do radnih navika i sjećamo se svih žrtava koje su dale život kako bi se mi razvijali i napredovali kao društvo.”
U to doba 1912., kada se još nisu počeli koristili padobrani kao sredstvo za spašavanje, pilot Teodat Andrić je sjeo u zrakoplov drvene konstrukcije koja je bila presvučena impregniranim platnom, pogonjen dvotaktnim motorom, vinuo se u visinu od 2000 metara, preletjevši gotovo cijelu Hercegovinu, ali sudbina je tako htjela da pronađe vječni mir upravo u Čapljini. Pokojni pilot Andrićje bio prvi zapovjednik baze u Mostaru i prva zrakoplovna žrtva u BiH!
Predsjednik udruge Werk za zaštitu fortifikacija Manuel Martinović je kazao: “Zrakoplovna povijest Hercegovine i Mostara je bogata i premalo je vremena kojim bi se opisala tradicija duga preko 100 godina. Uzletište Rodoč kod Mostara spada u najstarije zrakoplovne građevine Austro-Ugarske i Europe pa i u svijetu. Već krajem 1912. godine k.u.k. vojna uprava planira mogući aerodrom na području Mostara, glavnog grada Hercegovine.
Povijesne činjenice
Spomenik palom pilotu austrougarskog zrakoplovstva je od iznimnog značaja za zrakoplovnu povijest Hercegovine. Na tek osnovanom vojnom aerodromu u Mostaru, kojim je zapovijedao natporučnik Teodatus (Teodat) Andrić dogodila se zrakoplovna nesreća s kobnimishodom. Nova zrakoplovna baza je uređena kod mjesta Rodoč, a na njoj su smještena četiri zrakoplova. Svakom je zrakoplovu dodijeljen po jedan zrakoplovni mehaničar dočasnik. Zapovjednik Andrić je pošao s poručnikom Josipom Flassingom na vježbu, uzdigao se nad Mostarom na visinu od 2000 metara. Nadletjeli su Nevesinje i Trebinje s namjerom da se vrate u bazu. Nad Čapljinom se Andrić obratio suputniku rekavši: „Čini mi se da ću pasti u nesvijest”. Uskoro je izgubio kontrolu nad aparatom. Avion se nekontrolirano približavao zemlji, a navisini od 60 metara bilo je očito da je nesreća neizbježna. Poručnik Flassing je bio priseban pa navisini od desetak metara iskače iz aviona. Suputnik je samo lakše ozlijeđen, a zapovjedniku Andriću nije bilo spasa. Poginuo je na mjestu. Po jednom mišljenju, pilotu je tijekom leta pozlilo pa je izgubio vlast nad strojem, a po drugima se za vrijeme prisilnog spuštanja suputnik pomaknuo sa sjedala tako da je avion izgubio ravnotežu. Teodat Andrić, Bokelj, rođen u Trstu 4.5.1875. poginuo je 17. svibnja 1913. samopetnaest dana nakon preuzimanja dužnosti.
Spomenik je podignuti 17.5.1914. godine pri čemu su nazočili zvaničnici Čapljine, Stoca i Mostara kao i Nadvojvoda Eugen Ferdinand (1863.-954.), general konjaništva, austrougarski feldmaršal, vojnizapovjednik i praunuk carice Marije Terezije.
Mostar je među prvima u Europi i monarhiji dobio zračnu luku što svjedoči o tadašnjem civilizacijskom napretku. U sklopu kompleksa u Rodoču još uvjek se nalaze austrougatski hangar metalne konstrukcije iz 1918. godine, a što je prva objavila Udruga “Werk” iz Mostara.
Spomenik je oštećen kroz povijest (nestala “brončana statua orla koji pada” i ploča s natpisom) te je bilo potrebno ponovno izraditi ploču s natpisom imena i datuma rođenja te pogibije pilota.
Samootkrivanje spomen ploče će biti upriličeno ceremonijom gdje će nazočiti domaći i strain dužnosnici. Pokojni pilot je bio prvi zapovjednik baze u Mostaru i prva zrakoplovna žrtva u BiH!
Grad Čapljina ovim dobiva prvorazredni kulturni događaj uz oživljavanje već preko 100 godina zapostavljenog dijela povijesti.
U privitku su fotografije samog mjesta danas i prije 106 godina kao i samog pilota. Njegova fotografija stoji na ulazu u vojarnu “Stanislav Baja Kraljević” u Mostaru.
EUFOR je u blizini Sarajeva 2019. godine obnovio spomenik austrougarskom pilotu Oskaru Dudiću koji je poginuo dva mjeseca iza Teodata Andrića.